10 TIPS VOOR MEER RENDEMENT

30-09-2023

De winst verhogen in jouw horecazaak.

Haal jij op dit moment het maximale uit je menukaart? En hoe zit het met de omzet per tafel? Met de stijgende inkoopprijzen, wisselend personeel en piekbelastingen kan het lastig zijn om je winstmarges in balans te houden. De winst verhogen in jouw horecazaak kan gelukkig al met een aantal eenvoudige stappen! Graag delen we 10 tips die een bijdrage kunnen leveren aan je marges, zodat jij je zaak goed draaiende houdt!

Tip 1: Kies voor alternatieve eetmomenten en tijden

Spreek op verschillende tijden en momenten meer gasten aan in jouw horecazaak met extra eetmomenten. Verruim bijvoorbeeld je openingstijden, breidt uit met een ontbijt, lunch, brunch of diner. Vergroot indien mogelijk je terras en bekijk of je Take Away & Home Delivery wil aanbieden.

Tip 2: Werk slim en efficiënt

Op onverwachte piekmomenten is het belangrijk om eenzelfde service te kunnen bieden aan jouw gasten. In plaats van harder te werken kun je beter slimmer en efficiënter werken! Denk aan een goede voorbereiding, slimme broodproducten, routing en handige hulpmiddelen in de keuken.

Tip 3: Werk altijd op dezelfde manier

Als horecaondernemer wil je constante kwaliteit leveren, zodat klanten weten waar ze aan toe zijn als ze een gerecht herhaaldelijk bestellen. Hierbij geldt: meten is weten! Weeg jouw ingrediënten af, schrijf exacte hoeveelheden op en maak er een werkfoto van. Zo zorg je niet alleen dat jouw kosten en marges altijd consistent zijn, maar laat je jouw personeel standaarden opvolgen zodat je constante kwaliteit kan bieden.

Tip 4: Breng je financiën opnieuw in kaart

Bekijk welke vaste en variabele kosten er maandelijks zijn en maak een financieel overzicht. Ga daarna aan de slag met een realistische inschatting voor verwachte inkomsten en uitgaven voor de komende periode. Zo kun je beter voorbereiden en snel anticiperen op eventuele problemen.

Tip 5: Start met het berekenen van je foodcost 

Naast je personeelskosten en huur is de kostprijs van je menu de grootste kostenpost. Slim omgaan met inkopen en het rendabel maken van recepten kan hét verschil maken in jouw omzet. Bewaak de kosten rondom inkoop met onze gratis Foodcost Calculator! Zo weet jij hoe je margetoppers op jouw menukaart kunt realiseren! Download de Foodcost Calculator hier.

Tip 6: Downsize je menukaart

Het verkleinen van je menukaart heeft een hoop voordelen voor jouw horecazaak. Zo houd je met minder gerechten de inkoopkosten laag en heb je minder voorraad nodig. Daarnaast zorgt het voor focus in de keuken, waardoor je de kwaliteit van jouw gerechten behoudt en mogelijks zelfs verbetert. Kies voor kwalitatieve gerechten met snelle bereiding, weinig food waste en goede marges.

Tip 7: Haal meer uit je menukaart

Met allerlei psychologische trucjes en kleine aanpassingen stuur je de gerechtkeuzes van de klant en genereer je meer omzet. Zo kan een slimme menukaart voor maar liefst 20% meer omzet zorgen! Zet jouw margemakers in het zonnetje, specials rechtsboven en maak gebruik van prijspsychologie om de ’betaalpijn’ weg te nemen. Aan de slag met de presentatie van jouw menukaart? In onze gratis Menu Optimalisatie Guide zetten we alle tips op een rij! Download de gratis guide hier.

Tip 8: Minder voorraad: minder voedselverspilling, meer marge

Door altijd hetzelfde te werken en gebruik te maken van foodcost calculatie weet je precies hoeveel er per gerecht ingekocht moet worden. Met inzicht in capaciteit en je kleinere menukaart kan je zo een inschatting maken van een realistische en rendabele voorraad. Minder voorraad betekent minder voedselverspilling. Dit geldt natuurlijk niet voor houdbare producten die goedkoper in te kopen zijn in grotere hoeveelheid.

Tip 9: Upselling, meer verdienen per klant

Train je bedienend personeel op verkooptechnieken, zodat zij klanten kunnen sturen naar margetoppers op jouw menukaart en meer aanbieden door middel van upselling. Denk bijvoorbeeld aan een ‘menu van de chef’, een gebakje bij de koffie of een passende wijn bij een gerecht.

Tip 10: Benut de kansen van online marketing

Online je imago wegzetten is tegenwoordig net zo belangrijk als alle aspecten in jouw fysieke zaak. Het voordeel van online is de flexibiliteit. Komt er ineens een tafeltje vrij op een vrijdagavond, heb je een speciale actie of een nieuw gerecht van de chef? Jouw online volgers weten het direct! Ontdek de kracht van online marketing voor jouw zaak in onze gratis Online Marketing Guide voor de horeca. Download de gratis guide hier.

Direct aan de slag met winst optimalisatie?

Goede foodcost calculatie is de basis voor winst optimalisatie, maar waar begin je? Met onze handige Foodcost Calculator, inclusief tutorial video, helpen we je op weg met prijslijsten, basisberekeningen en formules. Zo houd jij in deze tijd meer grip op je inkoop, kostprijs en marges!

DOWNLOAD ONZE GRATIS FOODCOST CALCULATOR!

MEER INSPIRATIE

BURGERS SLIM SERVEREN VOOR MEER OMZET IN JOUW ZAAK

Ontdek meer

Het geheim achter een winstgevend ontbijtbuffet

Ontdek meer

Foodpairing: winterse drankjes & mini bites

Ontdek meer

HET GEHEIM VAN EEN SUCCESVOL TERRAS

Ontdek meer